نمایه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC

 

ورود به سیستم

ورود به سامانه داوری مقالات

آمار بازدید

افراد آنلاین: 1

بازدید امروز : 0

بازديد دیروز : 7

کل بازدید : 28816

برگزاری پیش نشست در دانشگاه مازندران

تاریخ ثبت: 1397/12/04

 جلسه پیش نشست "اولین همایش ملی آسیب‌شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی-اسلامی"، دوشنبه 29 بهمن 97 با حضور دکتر سید مهدی موسوی نماینده معاونت پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی در امور همایش، دکتر حبیب‌الله حلیمی ریاست محترم دانشکده الهیات دانشگاه مازندران (و نماینده دانشگاه مازندران در همایش)، و اساتید محترم هیئت‌علمی گروه‌های مختلف آموزشی، به میزبانی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه مازندران برگزار شد. در ابتدا مقدماتی راجع به دانشگاه مذاهب اسلامی توسط دکتر موسوی عنوان شد و برگزاری این همایش را تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای توجه ویژه به علوم انسانی معرفی نمود؛ در ادامه، اهداف و مأموریت همایش، فعالیت‌های صورت گرفته و وضعیت مقالات دریافتی تشریح شد. سپس، دکتر حلیمی ریاست دانشکده الهیات از برگزاری چنین همایشی تقدیر نمود و برگزاری چنین پیش‌نشست‌هایی را نیز بسیار مفید دانست و درخواست برگزاری پیش‌نشست همایش‌های دانشگاه مازندران با مساعدت دانشگاه مذاهب اسلامی را نیز مطرح نمود؛ و نهایتاً اساتید حاضر در جلسه به بیان نظرات خویش و به مباحثه در خصوص مهم‌ترین آسیب‌های پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها پرداختند.

از میان این آسیب‌ها، می‌توان به گسترش بی‌رویه آموزش عالی و ورود دانشجویان با توانایی پایین‌تر به دوره تحصیلات تکمیلی اشاره کرد. اساتید دانشگاه نیز اهتمام لازم را در هدایت یک پایان‌نامه ندارند و کار نهایی را جهت ارزیابی از دانشجو مطالبه می‌کنند که نتیجه کار، عدم برگزاری ملاقات و جلسات حضوری استاد و دانشجو خواهد بود و دانشجو برای انجام پایان‌نامه به مؤسسات پایان‌نامه نویسی سوق پیدا می‌کند. "درس معلم گر بود زمزمه محبتی / جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را"؛ اما در عمل اساتید اهتمام لازم را در راهنمایی پایان‌نامه‌ها ندارند و ارتباط درستی بین دانشجو و اساتید برقرار نیست.
معمولاً در آسیب‌شناسی به اصلاح رفتار و اخلاق فردی توجه می‌شود، درحالی‌که لازم است به اصلاح ساختاری نیز پرداخته شود. در مازندران، مؤسسات آموزش عالی متعددی دایر است که همه آن‌ها مراحل قانونی تأسیس را طی کرده‌اند. ولی این نشان از بیماری آموزش عالی که چطور این همه موسسه آموزش عالی ایجاد شده است. این امر نشان از وجود معضل مهمی در اسناد بالادستی دارد که عملاً خلاقیت و نوآوری را در نهادهای آموزشی از میان برده است. اساتید دانشگاه نیز به دلیل مسائل اقتصادی جذب این مؤسسات می‌شوند و دغدغه علمی اولویت اول آن‌ها نخواهد بود.
معضل بعدی که شایسته است به آن توجه شود، گرایش اساتید و دانشجویان به تعداد (کمیت) مقالات و کارهای پژوهشی است و به کیفیت تألیفات توجه چندانی نمی‌شود. درحالی‌که ریاضی‌دان فقید، خانم مریم میرزاخانی دارای 6 مقاله پژوهشی بود. جای سؤال دارد ایشان اگر در ایران به فعالیت می‌پرداخت، وضعیت چگونه می‌شد!
در ادامه نیز به مباحثی همچون نقص سامانه‌های مشابهت‌یابی سمیم نور، و گنج پیشینه ایرانداک اشاره شد که با وضعیت مطلوب فاصله دارد و در حال حاضر کارایی لازم را ندارد. تعهد هر دو گروه اساتید و دانشجویان نیز بحث مهمی است و تا زمانی که دانشجویان و اساتید به انجام صحیح وظایف خود در پایان‌نامه‌ها متعهد نباشند، با وضع قوانین و ... کار به‌جایی نخواهد رسید. بدین منظور هر کس می‌تواند از خودش شروع کند. کیفیت پایان‌نامه‌ها نباید فدای رودربایستی و منافع مالی افراد شوند.
در نهایت، ضمن تقدیر و تشکر از دانشگاه مذاهب اسلامی جهت برگزاری این همایش، پیشنهاد شد که در همایش‌های آینده ان‌شاءالله به درمان وضع موجود پرداخته شود و به شناسایی آسیب‌ها اکتفا نشود.

نظرات کاربران


آمار بازدید

بازدید امروز : 0

بازدیدکننده امروز : 0

بازديد دیروز : 7

بازدیدکننده دیروز : 3

کل بازدید : 28816

| kavoshHamayesh